James Clear: Atomske navike

Jaaako dugo nisam napisala osvrt ovdje na blogu. Što zbog nedostatka vremena, što zbog nedostatka volje, inspiracije i knjiga o kojima vrijedi napisati više rečenica nego što stane u post na Instagramu. Osim toga, nije baš motivirajuće pisati dulje forme u svijetu koji želi sve sad i ovdje, po mogućnosti sa što manje teksta. Ipak, nakon što sam pročitala Atomske navike Jamesa Cleara, odlučila sam se raspisati. Želim s vama podijeliti njegove ideje i savjete.

"Spoj vaših navika može vas unaprijediti ili unazaditi", kaže Clear ističući veliku moć postupaka koje redovito izvodimo svjesno i nesvjesno. Uz to dodaje: "kvaliteta naših života ovisi o kvaliteti naših navika."

Velika većina knjige sastoji se od savjeta za kreiranje "dobrih" i prekidanje "loših" navika. Stavljam ih pod navodnike jer zapravo ne postoje dobre ili loše navike. Postoje navike koje su dugoročno štetne ili korisne za nas, objašnjava Clear, koji zbog jednostavnijeg prenošenja poruka koristi pojmove dobre i loše navike. Osim toga, ističe: "Ponašanje koje nije u skladu s karakteristikama osobe neće potrajati", stoga bismo trebali razvijati samo one navike koje odgovaraju našoj osobnosti ako ih želimo dugoročno usvojiti.

Zakoni promjene ponašanja

Cijela filozofija knjige temelji se na 4 zakona promjene ponašanja, a oni su povezani sa signalom, žudnjom, reakcijom i nagradom.

Dakle, za kreiranje dobrih navika potrebno je:

  1. Neka bude očito*. (signal)
  2. Neka bude privlačno. (žudnja)
  3. Neka bude jednostavno. (reakcija)
  4. Neka bude ugodno. (nagrada)

S druge strane, za prekidanje loših navika vrijedi zakon inverzije:

  1. Neka bude nevidljivo. (signal)
  2. Neka bude neprivlačno. (žudnja)
  3. Neka bude komplicirano. (reakcija)
  4. Neka bude neugodno. (nagrada)

Zakoni doista imaju smisla i vjerujem da su primjenjivi u mnogim situacijama. Ipak, u jednoj mojoj nisu urodili plodom. Naime, pokušavam vratiti naviku vježbanja joge, koju sam usvojila početkom 2020. kad sam počela raditi od kuće zbog Covida. Prije nekoliko mjeseci izvadila sam prostirku za vježbanje na vidljivo mjesto, pratim na YouTubeu djevojku uz koju sam vježbala jogu i čiji mi se način objašnjavanja vježbi sviđa, raščistila sam prostor u sobi da imam prostora za vježbanje, ali nije se dogodilo ništa. Možda trebam poraditi na nagradi ili odlučiti u koje ću vrijeme vježbati. Što mislite? Rado ću poslušati vaše savjete. :)

Nastavno na ova moja razmišljanja, podijelit ću s vama Clearove formule za lakše usvajanje dobrih navika.

  1. vrijeme + mjesto + ponašanje. Odnosno, "Kada se dogodi situacija x, ja ću odgovoriti reakcijom y" iliti: "Sutra (vrijeme) ću na toj lokaciji (mjesto) učiniti to i to (ponašanje)."
  2. trenutačna navika + nova navika. Odnosno, "Nakon (trenutačne navike) provest ću (novu naviku)."
  3. slaganje navika + povezivanje iskušenja. Odnosno, "Nakon (trenutačna navika) učinit ću (navika koju trebam)" + "Nakon (navika koju trebam) učinit ću (navika koju želim)".

Osim toga, savjetuje povezivanje dobrih navika s njihovom koristi za nas. Npr. umjesto da tjelovježbu povezujemo s patnjom i upalom mišića, možemo je gledati kao praksu kojom ćemo razviti svoje vještine i ojačati tijelo. 

Nadalje, spominje pravilo dvije minute, o kojem ste, vjerujem, već nešto čuli. Naime, veća je vjerojatnost za usvajanje dobre navike ako njezino izvođenje ne traje dulje od dvije minute (u početnoj fazi). Vrijeme je da se odmaknemo od uvjerenja "sve ili ništa" i shvatimo da su i mali koraci bolji od stajanja u mjestu. Bolje ćemo se osjećati nakon samo dvije minute trčanja. Ne moramo odmah otrčati maraton. Ali nakon dvije minute bliže smo tom cilju. Clear jasno kaže: "Nemojte samo planirati! Krenite u akciju."

Za kraj autor donosi nekoliko vrijednih lekcija:

  • prije žudnje dolazi svijest
  • sreća je ništa drugo nego odsutnost žudnje
  • stalno proganjamo ideju o užitku
  • mir se događa kada svoja zapažanja ne pretvarate u probleme
  • ako je "zašto" dovoljno veliko, moći ćete prevladati svaki "kako"
  • bolje znatiželja nego pamet
  • ponašanje pogone emocije
  • razum i logika dolaze poslije emocija
  • vaša reakcija slijedit će vaše emocije
  • patnja pogoni napredak
  • vaša inicijativa otkriva koliko očajnički nešto želite
  • nagrada je s druge strane žrtve
  • samokontrola je teška zato što nije ugodna
  • očekivanja određuju u kojoj ćemo mjeri biti zadovoljni
  • patnja zbog neuspjeha u korelaciji je s visinom očekivanja
  • žudnja pokreće, užitak zadržava
  • nadanje će s iskustvom opasti, a u konačnici zamijenit će ga prihvaćanje

Uz lekcije, Clear donosi nekoliko zadataka za rad na sebi, a koji bi nam trebali pomoći bolje razumjeti trenutačne navike te usvojiti dobre odnosno ukloniti loše:

  1. kreiraj listu svakodnevnih zadataka
  2. zapitaj se koja je njihova dugoročna šteta/korist
  3. razmisli koje je najbolje mjesto za umetanje novih navika
  4. dopuni formulu: vrijeme + mjesto + ponašanje
  5. dopuni formulu: trenutačna navika + nova navika
  6. razmisli: što mi ostavlja osjećaj ugode i zadovoljstva, a drugima izgleda kao rad? Što mi stvara osjećaj gubitka pojma o vremenu? U čemu dobijem više natrag nego što bi dobila prosječna osoba? Što mi prirodno leži?
  7. godišnja procjena - razmisli: što je ove godine bilo dobro? Što nije baš bilo dobro? Što sam sve naučio?
  8. izvještaj ispravnosti - razmisli: koje me temeljne vrijednosti pogone u životu i na poslu? Kako trenutačno živim i radim, s koliko integriteta? Kako da postavim viši standard za ubuduće?
Ove zadatke ni ja još nisam riješila, ali vjerujem da će mi koristiti u kreiranju navika vježbanja joge i trčanja te zdrave prehrane. Trenutačno mi je fokus na zdravlju tijela. Ali kaže se da je u zdravom tijelu zdrav duh. Znam da ću usvajanjem ovih navika dobiti i veliku korist za mentalno zdravlje. Razmislite o tome što Clear kaže, pokušajte primijeniti njegove formule i javite mi kako vam ide. :)

Moram s vama podijeliti i jedan pozitivan primjer. Naime, dugo sam željela psa, ali tek sam prije 8 mjeseci bila stvarno spremna i financijski i mentalno za njega. Zahvaljujući njemu ne samo da sam puno bolje raspoložena nego se i puno više krećem. Mogu mu zahvaliti na novoj navici, a to je svakodnevna šetnja. I Clear savjetuje da, želimo li biti sretniji, trebamo nabaviti psa. Iz iskustva kažem kako je to najbolji savjet iz ove knjige. :)

Iako mi je knjiga bila odlična i sadrži pregršt korisnih savjeta, moram spomenuti i jednu manu. Lektorica u meni jako je razočarana lekturom Atomskih navika. Prvih 50-ak stranica to mi je strašno smetalo, a i do kraja knjige nisam mogla zanemariti previše stilskih i gramatičkih pogreški. Baš mi je žao što je taj dio zakazao jer kvari cjelokupni dojam knjige.

Toliko od mene. Ako ste čitali, pišite mi svoje dojmove!


* Clear savjetuje da preuredimo svoje okruženje u svrhu kreiranja dobrih navika jer, kaže: "Kontekst je signal" te dodaje: "Motivacija je precijenjena! Okruženje vrlo često nudi mnogo više."

Primjedbe