Poetska strana Eurosonga

Eurosong je fenomen star 65 godina. Od prvog izdanja u Švicarskoj 1956. do ovogodišnjeg u Rotterdamu velikom pozornicom ove popularne glazbeno-scenske manifestacije prošlo je mnoštvo više ili manje poznatih izvođača. ABBA, Johnny Logan i Céline Dion neki su od najpoznatijih pobjednika, moja se generacija s nostalgijom prisjeća Ruslane, Helene Paparizou i Lorda, a posljednjih su godina svojim nastupima pozornost privukli Loreen, Conchita Wurst i Netta. Iako je za Eurosong najvažnije napraviti odličan šou (kostimi, scenski nastup, plesači, osvjetljenje...), tijekom njegove duge povijesti mogli smo čuti i brojne pjesme koje imaju stvarnu umjetničku vrijednost*. Stoga sam vam odlučila prirediti nekoliko njih u svome slobodnom prijevodu.

1. Salvador Sobral - Amar Pelos Dois / Voljeti za oboje (Portugal, 2017.)

Ako te ikad pitaju za mene,

Reci im da sam živio jedino kako bih te volio

Prije tebe samo sam postojao

Beskoristan, bez ičega što bih mogao dati


Moja ljubavi,

Poslušaj moj vapaj

Preklinjem te, vrati se

Ponovno me poželi


Znam

Nitko ne može voljeti sam

Ali možda ćeš s vremenom

I ti naučiti voljeti mene


Ako tvoje srce

Neće biti spremno predati se

Osjećati ili patiti,

Bez obzira na ishod,

Moje srce može voljeti za nas oboje

2. Danijela Martinović - Neka mi ne svane** (Hrvatska, 1998.)

Još jedan dan je prošao

Još jednom mjesec došao

Tiho k'o neki dragi gost

Da mi do jutra bude most

Jer tuga vodi me kroz godine

I krade san dok novi ne svane mi dan


Neka mi ne svane

Nek' me nema, nek' me ne bude

Neka me bez tebe ne probude

3. Joci Pápai - Az én apám - Moj otac (Mađarska, 2019.)

Moj me otac odgajao poput vjetra

Nježno zviždeći, pjevajući, pričajući bajke

Živio je ondje gdje su završavale sve ceste

Tisuću i jedna godina nije dovoljna za jedan život


Čujem ga u nitima struna

Vidim ga u znacima vremena na svom licu

Ponosno ispovijedam njegovu vjeru

Od tisuću i jedne pjesme - pjevušim upravo ovu


Stari dani - prekrasni dani

Volim uspomene na njega

Zove me i ja trčim prema njemu

Volio sam tu igru


Stare pjesme prizivaju mi ga u misli

Još osjećam zrake sunca

Još čujem fijuk vjetra

Još ga čujem u zvuku vjetra


Pjesmom je od mene udaljio tugu

Jedino što mu mogu dati sam ja sâm

I mogu svom sinu s ponosom reći

On je moj otac i ovdje je moj dom


Stare pjesme prizivaju mi ga u misli

Još osjećam zrake sunca

Vjetar mi je otpjevao uspavanku

Kako bi mi uljepšao san

Vjetar mi je otpjevao uspavanku

Još je čujem

4. Marija Šerifović - Molitva** (Srbija, 2007.)

Ni oka da sklopim

Postelja prazna tjera san

A život se topi

I nestaje brzo, k'o dlanom o dlan


K'o razum da gubim 

Jer stvarnost i ne primjećujem

Još te volim

Još ti slijepo vjerujem


K'o luda, ne znam kuda

Ljubavi se nove bojim

A dane, žive rane

Više ne brojim


Molitva kao žar na mojim usnama je

Molitva, umjesto riječi, samo ime tvoje

Nebo zna, kao ja

Koliko puta sam ponovila

To nebo zna, baš kao ja

Da je ime tvoje moja jedina molitva


Al' Bogu ne mogu lagati

Sve dok se molim

A lažem ako kažem

Da te ne volim


I nebo zna, baš kao ja

Koliko puta sam ponovila

To nebo zna, baš kao ja

Da je ime tvoje moja jedina molitva

5. Norma John - Blackbird - Crna ptico (Finska, 2017.)

Crna ptico, nemoj mi pjevati

Ne pjevaj kod mog prozora

Leti negdje drugdje, ne gnjavi me

Ne pjevaj kod mog prozora


Pjevala si dok je on bio u mom krevetu

Pjevala si dok je moje srce pjevalo

Sad me podsjećaš na nešto što nikad neću imati

Zato, crna ptico, nemoj pjevati


Crna ptico, ja sam sada sama

Pronađi dom negdje drugdje 

Ne povijaj gnijezdo ovdje, idi, traži svoje ljubavnike

Ja sam sada sama


Pjevala si dok je on bio u mom krevetu

Pjevala si dok je moje srce pjevalo

Sad me podsjećaš na nešto što nikad neću imati

Zato, crna ptico, nemoj pjevati

6. Gjon's Tears - Repondez-moi - Reci mi (Švicarska, 2020.)

Zašto kiša

I oblaci?

Zašto navečer

Zaspiš u mom krevetu?

Zašto spavamo tako daleko od obitelji?

U drugoj zemlji?

Zašto smrt

Dolazi nakon života?


Predajem se

Reci mi

Bez okolišanja

Reci mi


Zašto trčimo

Bez prestanka?

Zašto se molimo

Svatko sam?

Zašto sam ovdje stranac?

Zašto moj sin

Odrasta bez ljeta?


Predajem se

Reci mi

Bez okolišanja

Reci mi


*Njihova umjetnička vrijednost, naravno, potpuno je subjektivna. Odabrala sam one pjesme koje su mi drage i smatram ih vrijednima pozornosti.

**Tko može pročitati ove pjesme a da ih ne pjeva u glavi ili naglas? 😉

Primjedbe