To do: 20 koraka prema naprijed


Jorgea Bucaya otkrila sam krajem srednje škole, kada sam na poklon za rođendan dobila njegovu najpoznatiju knjigu Ispričat ću ti priču. Nisam ni bila svjesna koliko mi je tada bila potrebna, ali ni koliko ću joj se puta iznova vraćati. O njoj ću (sigurno) pisati nekom drugom prilikom, no ovaj put odlučila sam se za 20 koraka prema naprijed. Ljudi danas jako vole popise, a razmislimo li malo bolje, teško da više i možemo bez njih. S obzirom na to koliko nas informacija svakodnevno preplavljuje, nekako je lakše misli prenijeti na papir, barem u natuknicama, da ih (koliko je to moguće) dovedemo u red. Primijetila sam da za mene to funkcionira. Kad si napišem popis sa zadacima koje trebam obaviti, mnogo mi je lakše doista sve provesti u djelo, a uz to (barem malo) sredim zbrku u glavi. Bucay je pametan čovjek pa je odlučio i drugima olakšati život - napravivši popis koraka koji bi nam trebali pomoći da napredujemo, razvijamo se i rastemo. Pa evo što kaže on, a koji su moji zaključci o tome koje vam želim prenijeti.

1. Trudi se upoznati samoga sebe

Prvi, pa najteži. "Spoznaj samoga sebe", poruka je koja je pisala na ulazu u Apolonov hram u Delfima. Čovjek od davnina pokušava otkriti koja je njegova funkcija na ovome svijetu, zašto živi, a Bucay tvrdi da si na putu do samospoznaje trebamo postaviti tri pitanja:
  • Tko sam?
  • Kamo idem?
  • S kim?
Pronalazak, odnosno definiranje odgovora na njih temelj je na kojemu gradimo odnos sa sobom, a onda i s drugima:
"Samo ako znamo tko smo, možemo raditi na tome da budemo bolji za sebe same i za ljudski rod." // "Nijedna konstruktivna veza ne može se uspostaviti ni ojačati ako je ne podržava dobar odnos prema sebi."
Dakle, tek kada otkrijemo i prihvatimo tko smo, možemo shvatiti kamo idemo, što želimo, koji je naš cilj. A onda treba razmisliti tko nas doista na tom našem putu prati, tko je tu za nas i tko nas prihvaća takve kakvi jesmo. Bucay vjeruje da svijet čine pojedinci - koji čine razliku. Ako je neki čovjek prijatelj samome sebi, bit će prijatelj i ostatku svijeta. Što je više takvih pojedinaca, to je svijet bolje mjesto za život. Zadovoljan i sretan čovjek temelj je kvalitetnog i sretnog društva.

2. Odluči biti slobodan

Toliko je oprečnih mišljenja o slobodi. Dok se jedni bore za nju, drugi je zloupotrebljavaju, a treći smatraju da je imamo previše. Tijekom cijele povijesti nikako da se stvori neki konsenzus o njoj. Meni se ipak čini jednostavna, a tako je tumači i Bucay: sloboda i odgovornost uvijek idu ruku pod ruku jedna s drugom. Tako biti slobodan podrazumijeva spremnost da prihvatimo cijenu svojih odluka. Mnogi se žale da im život nije onakav kako su ga zamislili, a prečesto krive druge za to. Bucay poručuje: odluči biti protagonist u vlastitom životu. Možda je lakše prepustiti se i vidjeti kamo će nas okolnosti odvesti, ali svi bismo trebali preuzeti kontrolu nad svojim životima, jer to i jest jedino što možemo kontrolirati i mijenjati.

3. Otvori se ljubavi

I oko ljubavi se vode mnoge polemike. Ali zar nam stvarno treba tumačiti i nešto najosnovnije kao što je ljubav? Nije to ni posesivnost, ni patetičnost, ni ljubomora, ni brak, ni romantika, ni štošta drugo.
"Ljubav je radost zbog samoga postojanja voljene osobe." (Joseph Zinkes)
Bucay tumači da se ona manifestira tako što onaj koji nekoga voli uživa u društvu voljene osobe, ali ju ne pokušava staviti na popis onoga što posjeduje te osjeća istinsko zanimanje za ono što joj se događa.
"Ne postoji samoostvarenje ako nismo u stanju osjetiti se voljenima i osjetiti da volimo nekoga, snažno, predano i bezuvjetno."

4. Uživaj u smijehu

Sljedeći je korak - smijati se! Naučiti ustati sretan svakog jutra bez obzira na okolnosti. Znam se uhvatiti kako se smješkam kad mi je neugodno ili kad ne znam što reći, ili pak kad želim izbjeći svađu... No Bucay tvrdi da nam je smijeh potreban kako bismo bolje djelovali, a ne da bismo odbacivali probleme ili bježali od njih. Jedan mi je jako drag citat, ne znam više odakle, ali moram ga podijeliti:
"Jedini način da se okružiš osmijesima taj je da se uvijek smiješ, a jedini način da se okružiš ljubavlju taj je da ljubav pružaš."
Osim toga, treba se znati našaliti sam sa sobom. Smijeh je najbolji lijek. :)

5. Nauči bolje slušati

Nastavno na tumačenje znakova ljubavi. Obožavam citat koji je Bucay izdvojio u ovom poglavlju:
"Imamo dva uha i samo jedna usta kako bismo imali na umu da moramo slušati dvostruko više i govoriti upola manje." (Telmud)
Lijepo je imati s kim podijeliti svoje misli i osjećaje. Ali pritom treba imati na umu da komunikacija i odnos uključuju najmanje dvije strane, dvije osobe. Svaka bi se strana trebala moći izraziti i doći do riječi. Koliko nam se često događa da se upoznajemo s nekim i odmah zaboravimo njegovo ime - navodno zato što smo više usredotočeni na to kako ćemo se predstaviti? Ili sjedimo na kavi s prijateljem nestrpljivo čekajući kad će završiti sa svojom pričom kako bismo mi njemu mogli ispričati svoju? Ili pak zaključujemo o nekome na temelju vlastitih očekivanja ili predrasuda a da ga i nismo saslušali?

6. Uči učiti ponizno

Ovih dana često razgovaram s prijateljima o tome kako nas ljute ljudi koji smatraju da sve znaju. Izbjegavam generalizacije, ali teško je ne primijetiti da su često najglasniji oni koji znaju malo, a oni koji znaju malo više sve propitkuju i o rijetko čemu govore sa sigurnošću. Još otkad smo na latinskom učili poslovice, najdraža mi je bila Sokratova "Znam da ništa ne znam". I dalje mi je jako draga jer, doista, u što uopće možemo biti sigurni? Bucay u tom kontekstu kaže:
"Život je, dakako, istraživanje novoga, a njegov je smisao uvijek rast."

7. Uvijek budi srdačan

Mi ljudi volimo komplicirati kad ne treba i osuđivati ono što ne shvaćamo ili ono čega se bojimo. Danas smo možda više nego ikada izloženi raznim oblicima zlostavljanja, vrijeđanja, cyberbullyinga, govora mržnje... No ako želimo mijenjati svijet, trebamo početi od sebe.
"Siguran sam da je odgovornost svih nas da prekinemo ružno ponašanje kojemu se svakodnevno međusobno podvrgavamo."
Rasti u odnosu na druge, govori Bucay, to je naša zadaća.
"Ne moraju drugi plaćati cijenu moje frustracije ili moje dosade."

8. Odredi što je unutra, a što vani

Korak koji nas potiče na razmišljanje o onome što nam je važno. Kad odredimo koji su nam prioriteti, mudro je najprije rješavati one najvažnije. Ipak, postoji jedna iznimka:
"Iako sam pun stvari koje moram dovesti u red (...) uvijek ima mjesta za pivce s prijateljima."
Ta mi je omiljena. :) Za drage ljude uvijek treba naći vremena.

9. Postani dobar prodavač

Koliko god neki od nas možda pomalo romantično gledali na ovaj svijet, realnost je takva da živimo u kapitalističkom svijetu. Da bismo preživjeli, potrebna nam je ta sirovina - novac. Trebamo znati plasirati drugima najbolju informaciju o tome tko smo i što dobro radimo. Okej, naša se vrijednost ne može i ne smije mjeriti samo novcem, ali isto tako trebamo se boriti za to da smo primjereno plaćeni za ono što dobro i vrijedno radimo.

10. Biraj dobro društvo

Kad sam pisala o Kirki, razmišljala sam o vrijednosti samoće. Ona je primijetila kako je zahvaljujući tome što je mnogo vremena provela sama, počela cijeniti iskreni razgovor. Bucay kaže:
"Poštujemo razlike, ali biramo dobro društvo." // "Kako ne bismo nešto propustili, prečesto izgubimo sebe, izgubimo druge, izgubimo pravi užitak dijeljenja nečega s prijateljima."
Neki odnosi obogaćuju nas i vesele neko vrijeme. No ako i kada to prestane, ako obje strane nisu više uključene, treba promisliti vrijedi li ih i dalje njegovati. Obitelj smo dobili takvu kakva jest, nismo je mogli odabrati, ali prijatelje možemo, pa birajmo ih onda dobro!

11. Bez predrasuda osuvremeni svoja znanja

Zaključili smo da ni u što ne možemo biti potpuno sigurni, pa tako ni u ono što smo već naučili. Zato: pregledajte, odbacite, otkrijte, usavršite, poboljšajte sve u što ste nekad bili sigurni - stalno iznova.

12. Budi kreativan

Primijetila sam još davno kako sam zatomila svoju kreativnu stranu, a kad sam to prokomentirala s prijateljima i poznanicima, otkrila sam da i oni tako misle za sebe. Tijekom djetinjstva, u vrtiću i osnovnoj školi, mnogi od nas voljeli su crtati, slikati, pisati, izrađivati nešto od plastelina, kolaža... Kako smo počeli odrastati, od srednje škole na dalje, sve smo više odustajali od toga, kao da se kreativnost ne uklapa u odrasli život. Kao da imamo važnije obaveze i ne stignemo se više posvetiti toj vrsti izražavanja. Posljednjih godina pokušavam to promijeniti - potrošila sam više bojica tijekom i nakon faksa nego tijekom osnovne i srednje škole zajedno. Svima bih to preporučila!

13. Iskoristi vrijeme

Ili dva koraka u jednom: kreativno iskoristi vrijeme.
"To je tvoja odgovornost (...) uložiti svaku sekundu svoga vremena kako bi dobio samo najbolje za sebe i za one koje voliš." 

14. Izbjegavaj ovisnost i vezivanje

Bilo uz stvari, bilo uz ljude. U ovom koraku učimo kako treba:
"Prestati trčati za sjenom svoje želje da posjedujemo, da gomilamo, da imamo."

15. Izlaži se samo dobro procijenjenim rizicima

Kao što nije pametno za životni moto odabrati YOLO (You only live once), tako se ni ne treba prepustiti strahu pa izbjegavati svaki rizik i igrati na sigurno. Pravi je put negdje u sredini:
"Predlažem ti da se izlažeš samo dobro procijenjenim rizicima te da odbaciš ono ponašanje i stav čija posljedica vjerojatno neće moći opravdati rizik kojem si se izložio ili čija najveća dobit neće pokriti štetu kojoj se izlažeš."

16. Nauči pregovarati o nužnim stvarima

Osim što je umijeće pregovaranja korisno u poslovnom svijetu, ono je vrijedno i potrebno kada je riječ o međuljudskim odnosima:
"Ne mislim da je mjera međuljudskih odnosa koliko sam spreman popustiti, nego koliko smo spremni dijeliti." 
Bucay govori kako bit veze nije u žrtvovanju i odricanju za voljenu osobu, a s idejom da će drugi jednako napraviti za nas.
"Nitko mi ne treba nadoknaditi ono što dajem srcem."

17. Uspoređuj se s drugima, ali ne natječi se s njima

U ovom je koraku najvažnije shvatiti razliku između kompetitivnosti i kompetencije:
"Ne smijemo brkati zdravu želju da pokušamo biti najbolja osoba koja možemo biti i taštinu hraneći svoj ego time što smo porazili sve oko sebe."

18. Ne boj se neuspjeha

Korak govori sam za sebe. Nemojmo si dopustiti da se zbog straha od pogreške ne usudimo pokušati (i pogriješiti). Na greškama se uči, a iskustvo mi je pokazalo (koliko sam god nekad mislila da je pametnije učiti na tuđima) da se najbolje uči na onima vlastitim.

19. Kreni ispočetka

U svakom je poglavlju ove knjige Bucay pojedini korak pojasnio nekom pričom, a najdraža mi je ona o plavoj vrpci ispričana u ovom koraku. Naime, plava vrpca koja poručuje: VAŽAN SI MI. Ako ste došli do ovoga koraka, pretposljednjeg u knjizi, molim vas da razmislite o tome tko je vama važan. A onda mu to recite i objasnite zašto je to tako. Mnoge odnose s vremenom kao da uzimamo zdravo za gotovo, pogotovo s članovima obitelji. Sve se rjeđe viđamo i družimo. A samo je mali znak pažnje dovoljan da ih razveselimo, da im pokažemo koliko su nam važni, da ih primjećujemo.

20. Nemoj sumnjati u konačni rezultat

Za kraj, treba imati malo vjere. Sretno svima!

Primjedbe